Leskist Inspecteur 009

Inspecteur 009 heeft de pech gehad in korte tijd drie keer in aanraking te zijn gekomen met, om hem te citeren: ‘vieze drab’. Namelijk toen hij een hap nam van een boterham, een appel en een slok nam uit een glas sinaasappelsap. Tegen zijn verwachting in was de smaak van alle drie deze etenswaren onvoorstelbaar vies, omdat er ‘drab’ op zat. Sinds dat moment heeft hij een missie: ‘het uitroeien van deze drab’. De leerlingen ontdekken dat de Inspecteur in aanraking is gekomen met schimmel. Maar is het wel zo verstandig om schimmel uit te roeien? De leerlingen kweken zelf schimmels, voeren daar proefjes mee uit en komen zo zelf tot een antwoord voor Inspecteur 009.

Leerdoelen

  • Leerlingen weten wat een schimmel is.
  • Leerlingen ontdekken onder welke omstandigheden schimmels ontstaan.
  • Leerlingen ontdekken wat de rol van schimmels is in de natuur en welk nut ze hebben voor de mens.
  • Leerlingen ontwikkelen een onderzoekende houding.
  • Leerlingen leren te werken met een microscoop.
  • Leerlingen leren samen te werken om tot een oplossing of resultaat te komen.
  • Leerlingen leren verkregen informatie op een heldere manier te presenteren aan anderen.

Periode
Hele jaar

Uitleentermijn
2 weken